Què és el Ghosting en màrqueting?
Doncs és quan un client potencial o inclús un client habitual amb qui teníem contacte, desapareix del mapa. Deixa de contestar-nos sense cap motiu aparent. Tant se val com intentem contactar amb ell: missatges, correus, trucades.
És com els Reis Mags a partir de certa edat: Obliden que existeixes.
A qui afecta el Ghosting en màrqueting?
El ghosting en màrqueting afecta sectors específics més que de manera generalitzada, i és especialment prevalent i problemàtic en indústries com la comunicació, agències de publicitat, relacions públiques i vendes B2B (sectors basats en serveis personalitzats, projectes a mida o vendes complexes).
I no només afecta emocionalment, fent minvar la moral, sinó que també afecta generant pèrdues de temps i recursos i incidint en l’estabilitat financera.
“Si te he visto no me acuerdo”.
Quan té lloc el Ghosting en màrqueting?
Pot tenir lloc després d’un primer contacte o en fases més avançades, per exemple quan se’ls hi ha presentat un pressupost detallat o se’ls hi ha fet una proposta a mida.
El més curiós i alhora frustrant, és que no sabem per què han deixat de contestar-nos: per un canvi de prioritats? Per una falta d’interès real? Per una comunicació deficient? Per un briefing poc clar? Per un pressupost indefinit? Per què han trobat una opció millor?
Adeu “a la francesa” (és a dir, sense dir res).
Per què és cada cop més habitual?
Per l’entorn digital. Per la facilitat amb què es poden sol·licitar múltiples ofertes i desaparèixer sense compromís.
Algunes de les causes per les quals està creixent segons els experts són:
Por al conflicte i evitació de confrontacions.
Inseguretat personal o empresarial.
Desinterès o pèrdua d’interès.
Facilitat i rapidesa de la comunicació digital.
Sobrecàrrega o saturació informativa.
Competència i opcions múltiples.
Estressos personals o professionals.
Factors culturals i de comunicació en negocis internacionals.
Deixeu-nos afegir una causa més al llistat si no us importa: manca d’educació.
Com es pot intentar evitar?
Formalitzant acords i condicions per escrit o sol·licitant dipòsits o compromisos inicials (sobretot amb clients nous o potencials).
Reflexió final:
Confiem que el tema no vagi a més i que entre tots plegats, la comunicació flueixi per establir relacions sanes, sinceres i de confiança. A Javajan, però, per si el tema va a més, ja estem en contacte amb els caçafantasmes (Ghostbusters).